Statut Fundacji Akcja Demokracja
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja „Akcja Demokracja”, zwana w dalszej części Statutu „Fundacją”, ustanowiona przez Piotra Trzaskowskiego, Aleksandrę Szymczyk, Marcina Kozieja i Weronikę Paszewską, zwanych dalej Fundatorami i Fundatorkami, aktem notarialnym z dnia 30 stycznia 2015 roku, działa na podstawie ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (tekst jednolity DZ.U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z późniejszymi zmianami) i ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873) oraz niniejszego Statutu.
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Nazwa Fundacji brzmi “Akcja Demokracja”. Fundacja może posługiwać się następującym tłumaczeniem nazwyna język angielski: „Action Democracy”.
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
§ 2
Siedzibą Fundacji jest m.st. Warszawa.
§ 3
Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
§ 4
Fundacja realizuje swoje cele zgodnie z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej oraz obowiązującym prawem, a w szczególności z ustawą o fundacjach i niniejszym statutem.
§ 5
- Fundacja prowadzi działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwej realizacji swych celów, Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest minister właściwy ds. zabezpieczenia społecznego.
§ 6
- Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (ustawa o działalności pożytku publicznego) (Dz.U. 2003 r. Nr 96 poz. 873).
- Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych, określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności, działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji.
- Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.
- Działalność nieodpłatna jak i odpłatna, o których mowa w § 6 ust. 3 Statutu, będą miały rachunkowo wyodrębnione zakresy merytoryczne, stanowiące główne obszary działalności statutowej Fundacji, do których należą: demokracja, prawa człowieka, sprawiedliwość społeczna, środowisko.
- Zakres i formy odpłatnej lub nieodpłatnej działalności statutowej pożytku publicznego mogą zostać ustalone, zmienione lub uzupełnione przez Zarząd zgodnie z § 18 ust. 11 lit. i niniejszego Statutu.
- Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, osiągany dochód przeznaczać będzie na realizację celów statutowych.
- Do prowadzenia swych spraw Fundacja może zatrudniać pracowników, pracownice lub zlecać określone zadania innym podmiotom.
- Fundacja może powoływać osoby prawne, w tym spółki kapitałowe, fundacje oraz inne organizacje pozarządowe, realizując tym samym cele statutowe.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 7
Celami Fundacji są:
- aktywizacja mieszkańców i mieszkanek Polski do uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym kraju oraz świata,
- promowanie solidarności i sprawiedliwości społecznej,
- wspieranie oraz ochrona wolności i praw człowieka,
- przeciwdziałanie przemocy w życiu prywatnym i publicznym,
- ochrona przed wszelkiego rodzaju dyskryminacją,
- ochrona środowiska naturalnego i przekazanie go w dobrym stanie dla przyszłych pokoleń,
- ochrona praw zwierząt,
- promocja praw cyfrowych oraz prywatności w Internecie,
- umacnianie wolności wypowiedzi i zgromadzeń,
- umacnianie praworządności i demokracji w Polsce i na świecie.
§ 8
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
a. działania podnoszące – wśród mieszkańców i mieszkanek Polski – świadomość problemów społecznych i ekologicznych, w tym organizowanie niedochodowych konferencji, seminariów, warsztatów, wystaw,
b. organizowanie działań w przestrzeni publicznej, takich jak pikiety, happeningi oraz demonstracje,
c. organizowanie akcji społecznych w Internecie, w tym zbieranie podpisów pod m. in. petycjami, apelami i listami otwartymi,
d. współpracę z mediami tradycyjnymi i internetowymi,
e. współpracę z partnerami w Polsce i za granicą,
f. mobilizowanie obywateli i obywatelek Polski do kontaktu z politykami i polityczkami oraz innymi aktorami i aktorkami życia publicznego, społecznego i biznesu, w istotnych dla obywateli i obywatelek kwestiach,
g. prowadzenie bezpośredniego dialogu z urzędnikami i urzędniczkami, politykami i polityczkami w sprawach istotnych dla Fundacji,
h. badanie problemów i zjawisk społecznych, których zrozumienie służy realizacji powyższych celów.
i. wspieranie finansowe, rzeczowe i organizacyjne innych osób prawnych jak i osób fizycznych, których cele
statutowe będą pokrywały się z celami statutowymi Fundacji, o których mowa w § 7 niniejszego Statutu.
§ 9
Dla realizacji celów statutowych, o których mowa w § 7 niniejszego Statutu, Fundacja współdziała w szczególności z:
- aktywistami i aktywistkami oraz osobami wspierającymi działania Akcji Demokracji,
- osobami lub grupami osób, na rzecz których prowadzone są kampanie Fundacji,
- partnerkami i partnerami kampanii oraz działań statutowych prowadzonych przez Fundację, w tymrównież nieformalnymi grupami aktywistycznymi, inicjatywami oddolnymi, nieposiadającymiosobowości prawnej, których działalność jest zbieżna z celami statutowymi Fundacji,
- ruchami społecznymi i obywatelskimi działającymi w Polsce i za granicą, których działalność jest zbieżna zcelami statutowymi Fundacji,
- polskimi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi, których działalność jest zbieżna z celamistatutowymi Fundacji,
- formalnymi i nieformalnymi sieciami organizacji pozarządowych z Polski i zagranicy, których działalnośćjest zbieżna z celami statutowymi Fundacji.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 10
- Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
- Majątek Fundacji stanowi wkład pieniężny Fundatorek i Fundatorów w kwocie 500 PLN (pięćset złotych) tworzący fundusz założycielski Fundacji oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania.
- Majątek Fundacji stanowią:
a. dochody z majątku nieruchomego i ruchomego oraz praw majątkowych,
b. darowizny, zapisy, dotacje, granty, subwencje i inne świadczenia od osób fizycznych i prawnych,
c. środki ze zbiórek, licytacji i imprez publicznych oraz prywatnych,
d. świadczenia na cel społeczny przyznawane w trybie art. 448 k.c.,
e. wpływy z udziałów w zyskach osób prawnych i dywidendy,
f. odsetki bankowe,
g. zysk z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego,
h. kwoty, odpowiadające części podatku należnego od danego podatnika, przekazane Fundacji jako
organizacji pożytku publicznego w trybie określonym w przepisach prawa podatkowego, po uzyskaniu przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego.
§ 11
Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
a. udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu, albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
b. przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c. wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem zadań statutowych Fundacji,
d. zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, członkowie Zarządu Fundacji, pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 12
Dochody pochodzące z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte tak, by zrealizować wszystkie cele Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§ 13
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
§ 14
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział IV. Organy Fundacji
§ 15
- Organami Fundacji są:
a. Rada Fundacji,
b. Zarząd Fundacji. - O ile niniejszy Statut nie stanowi inaczej, uchwały organów Fundacji zapadają zwykłą większością głosów.
- Uchwały mogą być podejmowane podczas posiedzeń, w tym posiedzeń przeprowadzanych za
pośrednictwem wideokonferencji i telekonferencji oraz poza posiedzeniami w trybie pisemnym obiegowym.
- Posiedzenie organu Fundacji jest zdolne do podejmowania uchwał, a podjęta uchwała ważna, jeżeli na posiedzeniu jest obecna, w tym za pośrednictwem środków bezpośredniego komunikowania się na odległość, co najmniej połowa osób wchodzących w skład tego organu.
- Uchwała podejmowana w trybie pisemnym obiegowym jest ważna, jeżeli projekt uchwały został udostępniony wszystkim osobom wchodzącym w skład danego organu Fundacji w taki sposób, że mogły zapoznać się z jego treścią. Za głos oddany w trybie pisemnym uważa się również elektroniczną kopię sporządzonej pisemnie uchwały z zaznaczeniem sposobu głosowania lub elektroniczną kopię sporządzonej pisemnie karty do głosowania doręczoną pocztą elektroniczną osobie kierującej pracami Organu albo osobie pełniącej jej obowiązki.
- Posiedzenia organów oraz głosowania poza posiedzeniami są protokołowane.
- Szczegółowy tryb pracy organów Fundacji, w tym tryb zwoływania posiedzeń, przyjmowania uchwał organów Fundacji oraz protokołowania posiedzeń i głosowań poza posiedzeniami może zostać określony odrębnym regulaminem danego organu.
Rozdział V. Rada Fundacji
§ 16
- Rada Fundacji (wcześniej i dalej zwana: „Radą”) składa się z od 2 (dwóch) do 7 (siedmiu) osób.
- Fundatorzy i Fundatorki wchodzą w skład Rady z mocy niniejszego Statutu, o ile nie zostali powołani do pełnienia funkcji w Zarządzie, zrezygnowali z członkostwa w Radzie bądź ich członkostwo w Radzie ustało w wyniku śmierci, bądź wskutek wejścia w życie uchwały Rady podjętej w trybie § 16 ust. 10 lit. e niniejszego Statutu, bądź w wyniku niespełnienia wymogów, o których mowa w § 16 ust. 18 pkt a i b Statutu. Fundatorzy i Fundatorki, którzy przestali pełnić swoje funkcje w Radzie, tracą uprawnienia przyznane im Statutem w momencie powołania Fundacji, ale mogą zostać ponownie wybrani w skład Rady wyłącznie na zasadach określonych niżej.
- Osoby wchodzące w skład Rady w ramach pełnionych funkcji mogą posługiwać się określeniem: Członkini Rady, Członek Rady lub Osoba Członkowska Rady.
- Rada dobiera do swojego składu nowe osoby kierując się rekomendacją Zespołu. Zespół może wyrazić swoje rekomendacje na zasadach ustalonych w § 19 Statutu. Rekomendacja Zespołu zostaje przekazana Radzie najpóźniej 3 (słownie: trzy) miesiące przed upływem kadencji osoby wchodzącej w skład Rady. W przypadku odstąpienia przez Zespół od złożenia rekomendacji bądź braku takiej rekomendacji złożonej we wskazanym wyżej terminie, Rada dokonuje wyboru nowych osób na zasadach określonych w § 16 ust. 8 Statutu.
- W skład Rady winny wchodzić 3 (słownie: trzy) osoby, których wybór do składu Rady został dokonany na podstawie rekomendacji Zespołu. Za takie osoby uważa się również te, którym Zespół udzielił rekomendacji w trakcie trwania kadencji.
- Rekomendacja kandydatur osób do sprawowania funkcji w Radzie, złożona przez Zespół na zasadach ustalonych w § 16 ust. 4 oraz 5 Statutu, może zostać odrzucona przez Radę większością 2/3 w obecności co najmniej połowy składu Rady w przypadku niespełnienia wymogów, o których mowa w § 16 ust. 18 pkt a i b Statutu bądź w innym przypadku, gdyby wybór danej kandydatury stałby w sprzeczności z zapisami Statutu.
- Zasady wyboru osób wchodzących w skład Rady – ustalone wyżej – nie powodują skrócenia kadencji osób już pełniących funkcje w Radzie.
- Rada może dobrać do swojego składu nowe osoby zwykłą większością głosów na wniosek co najmniej jednej osoby wchodzącej w skład Rady lub na wniosek Zarządu.
- Osoby wchodzące w skład Rady, inne niż Fundatorzy i Fundatorki, wybierane są na indywidualne, trzyletnie kadencje. Osoby wchodzące w skład Rady mogą być wybierane na kolejne kadencje.
- Członkostwo w Radzie ustaje w chwili:
a. złożenia pisemnej rezygnacji z członkostwa na ręce osoby kierującej pracami Rady albo osoby pełniącej jego/jej obowiązki,
b. śmierci osoby wchodzącej w skład Rady,
c. upływu kadencji – w przypadku osób, których uczestnictwo w Radzie jest kadencyjne,
d. niespełnienia wymogów, o których mowa w §16 ust. 18 pkt a i b Statutu,
e. wejścia w życie uchwały Rady podjętej większością 2/3 w obecności co najmniej połowy składu Rady, wydanej w szczególności, ale nie wyłącznie wobec wniosku złożonego przez osobę wchodzącą w skład Rady, przez Zarząd oraz wobec przedstawienia przez Zespół oświadczenia o cofnięciu rekomendacji dla osoby wchodzącej w skład Rady. - W przypadku opróżnienia składu osobowego Rady, uniemożliwiającego funkcjonowanie organu zgodnie z zasadami określonymi niniejszym Statutem, uzupełnienia składu osobowego Rady dokonują wspólnie Zarząd oraz Zespół (przy czym w wyborze bierze udział 2/3 wszystkich osób zatrudnionych na stanowiskach biurowych na podstawie umowy o pracę na przynajmniej 1/2 część etatu), przy czym Zarząd i Zespół dokonują wyboru po jednej osobie członkowskiej, które wejdą w skład Rady. W przypadku braku prawidłowo powołanego Zarządu wyboru składu Rady dokonuje Zespół (przy czym w wyborze bierze udział 2/3 wszystkich osób zatrudnionych na stanowiskach biurowych na podstawie umowy o pracę na przynajmniej 1/2 częśćetatu).
- Rada pracuje na posiedzeniach, które odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz do roku.
- Pracami Rady kieruje Przewodnicząca, Przewodniczący lub Osoba Przewodnicząca Rady, która reprezentuje Radę na zewnątrz oraz wobec Zarządu, przygotowuje posiedzenia Rady przy pomocy Zarządu i przewodniczy posiedzeniom Rady oraz wykonuje inne uprawnienia i obowiązki określone w niniejszym Statucie. W przypadku nieobecności lub braku osoby kierującej pracami Rady jego/jej obowiązki określone w niniejszym Statucie pełni Wiceprzewodnicząca, Wiceprzewodniczący lub Osoba Wiceprzewodnicząca. W razie braku lub nieobecności osób pełniących wyżej wymienione funkcje, obowiązki osoby kierującej pracami Rady, określone w niniejszym Statucie, pełni tymczasowo, do czasu wyboru następnej osoby na jedną z powyższych funkcji, osoba wchodząca w skład Rady z najdłuższym nieprzerwanym stażem w Radzie (wcześniej i dalej: osoba kierująca pracami Rady).
- Posiedzenie Rady zwołuje osoba kierująca pracami Rady albo osoba pełniąca jego/jej obowiązki, z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu zgłoszony tej osobie na piśmie albo drogą elektroniczną. Posiedzenie Rady może zostać również zwołane przez co najmniej połowę osób wchodzących w skład Rady działających łącznie.
- Rada wybiera i odwołuje spośród osób wchodzących w jej skład osoby pełniące funkcje wskazane w § 16 ust. 13 (ich kadencja wynosi jeden rok) zwykłą większością głosów.
- Kadencje funkcji określonych w § 16 ust. 13 ustają w razie upływu kadencji danej funkcji, odwołania z funkcji lub ustania członkostwa w Radzie.
- Przy podejmowaniu decyzji przez Radę, w razie równej liczby oddanych głosów, decyduje głos osoby kierującej pracami Rady albo osoby pełniącej jej obowiązki.
- Osoby wchodzące w skład Rady:
a. nie mogą być osobami wchodzącymi w skład Zarządu, ani pozostawać z osobami wchodzącymi w skład Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
b. nie mogą być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
c. za wykonywanie funkcji z tytułu członkostwa w Radzie oraz za udział w posiedzeniach osoby wchodzące w skład Rady nie otrzymują wynagrodzenia.
19. Osoba kierująca pracami Rady albo osoba pełniąca jego/jej obowiązki, przed powołaniem nowej osoby w skład Rady, odbierze od tej osoby oświadczenie o spełnieniu wymogów określonych w § 16 ust. 18 pkt a-c niniejszego Statutu i po powołaniu tej osoby do Rady, przekaże złożone przez nią oświadczenie Zarządowi.
§ 17
- Rada jest organem Fundacji o uprawnieniach doradczych, opiniodawczych, kontrolnych i nadzorczych, odrębnym od Organu zarządzającego i niepodlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru.
- Do kompetencji Rady należą w szczególności:
a. wspieranie działań Fundacji poprzez nieodpłatne dzielenie się swoją wiedzą, doświadczeniem,
kontaktami oraz pracą wolontariacką,
b. powoływanie i odwoływanie osób wchodzących w skład Zarządu,
c. ustalanie wysokości wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie Fundacji,
d. nadzorowanie działalności Zarządu pod względem jej zgodności z wytyczonymi kierunkami
strategicznymi,
e. przyjmowanie corocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych Fundacji,
f. wyrażanie opinii w sprawach zgłoszonych przez Zarząd,
g. konsultowanie głównych kierunków działania Fundacji,
h. opiniowanie strategii rozwoju Fundacji, która jest przygotowana przez Zarząd,
i. podejmowanie uchwał w sprawie zmian w Statucie Fundacji,
j. podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Fundacji oraz dokonywanie wyboru likwidatora Fundacji,
k. udzielanie absolutorium osobom wchodzącym w skład Zarządu w terminie 6 miesięcy po zakończeniu
roku obrotowego,
l. występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji. - W umowach między Fundacją a osobą wchodzącą w skład Zarządu oraz w sporze z nią, Fundację reprezentuje Rada Fundacji, w imieniu której działa osoba kierująca pracami Rady lub osoba pełniąca jej obowiązki bądź wyznaczona uchwałą Rady osoba posiadająca stosowne pełnomocnictwo do działania w jej imieniu.
- W ramach posiadanych uprawnień Rada może udzielić w drodze uchwały pełnomocnictwa osobie wchodzącej w skład Zarządu, osobie zatrudnionej na stanowisku kierowniczym w Fundacji, a w szczególnym wypadku osobie trzeciej niewchodzącej w skład Zespołu Fundacji pełnomocnictwa do reprezentowania Rady w sprawach dotyczących stosunków pracowniczych oraz podległości służbowej osób wchodzących w skład Zarządu.
Rozdział VI. Zarząd Fundacji
§ 18
- Zarząd Fundacji (dalej zwany „Zarządem”) składa się z od 1 (jednej) do 5 (pięciu) osób, powoływanych i odwoływanych przez Radę. Każda z osób wchodzących w skład Zarządu powoływana jest na indywidualną kadencję trwającą 2 lata, która w razie wątpliwości trwa do dnia zatwierdzenia przez Radę Fundacji uchwałą sprawozdania merytorycznego i finansowego za ostatni rok obrotowy pełnienia funkcji w Zarządzie.
- Osoby wchodzące w skład Zarządu w ramach pełnionych funkcji mogą posługiwać się określeniem: Członkini Zarządu, Członek Zarządu lub Osoba Członkowska Zarządu.
- Zarząd może ze swojego grona wybrać Prezeskę, Prezesa lub Osobę Przewodniczącą Zarządu na kadencję równą kadencji Zarządu, która jednak upływa wcześniej w razie odwołania z tej funkcji lub ustania członkostwa w Zarządzie.
- Zarząd może ze swojego grona wybrać Wiceprezeskę, Wiceprezesa lub Osobę Wiceprzewodniczącą Zarządowi na kadencję równą kadencji Zarządu, która jednak upływa wcześniej w razie odwołania z tej funkcji lub ustania członkostwa w Zarządzie.
- Odwołanie z funkcji osób wskazanych w § 18 ust. 3 i 4 Statutu odbywa się w takim samym trybie jak ich powołanie.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje z dniem:
a. złożenia pisemnego zrzeczenia się członkostwa w Zarządzie,
b. wejścia w życie uchwały Rady, wydanej w szczególności, ale nie wyłącznie wobec wniosku złożonego
przez osobę wchodzącą w skład Rady, przez Zarząd oraz wobec przedstawienia przez Zespół
oświadczenia o cofnięciu rekomendacji dla osoby wchodzącej w skład Zarządu,
c. końca kadencji,
d. z dniem śmierci osoby wchodzącej w skład Zarządu,
e. uprawomocnienia się orzeczenia skazującego prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne
ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. - Pisemne zrzeczenie się członkostwa w Zarządzie następuje przez złożenie na ręce osoby kierującej pracami Rady
lub sprawującej jej funkcję pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji przez osobę wchodzącą w skład Zarządu. - Odwołanie osoby wchodzącej w skład Zarządu przez Radę następuje w wyniku głosowania Rady przy większości 2/3 wszystkich osób wchodzących w skład Rady na wniosek co najmniej jednej osoby wchodzącej w skład Rady
lub Zarządu. - Osoby wchodzące w skład Zarządu Fundacji nie mogą być skazane prawomocnym wyrokiem za
przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. - Osoby wchodzące w skład Zarządu pełnią swoją funkcję społecznie albo otrzymują z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie wynagrodzenie niezależnie od wynagrodzenia otrzymywanego z innego tytułu niż pełnienie tej funkcji, o czym decyduje Rada uchwałą na wniosek osób wchodzących w skład Zarządu. Rada bierze w tym
względzie pod uwagę ustaloną w Fundacji politykę wynagradzania i płac. - Zarząd:
a. kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz,
b. uchwala roczne plany działania Fundacji,
c. sporządza coroczne sprawozdania merytoryczne i finansowe z działalności Fundacji i przedkłada je
Radzie,
d. sprawuje zarząd nad majątkiem Fundacji,
e. przyjmuje budżet roczny Fundacji,
f. ustala łączną liczbę wszystkich etatów osób pracowniczych zatrudnionych w Fundacji i niewchodzących w skład Zarządu oraz ustala całościowy budżet na wynagrodzenia dla osób zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę, a także na podstawie innych stosunków prawnych,
g. może powoływać osoby, którym udzieli pełnomocnictwa do kierowania spraw należących do zadań Fundacji, a nie leżących w kompetencjach Rady oraz do składania oświadczeń woli i innych oświadczeń w imieniu Fundacji,
h. uchwala regulaminy i akty wewnętrzne, w tym regulamin pracy Zarządu, w sprawach, które nie pozostają w kompetencjach Rady,
i. uchwala zmiany Statutu dotyczące zakresu działalności odpłatnej oraz nieodpłatnej pożytku publicznego przy obecności wszystkich osób wchodzących w skład Zarządu Fundacji, a w przypadku zarządu jednoosobowego decyzją Zarządu Fundacji. - Do kompetencji Zarządu należą wszelkie sprawy, które nie zostały zastrzeżone w Statucie do wyłącznej kompetencji Rady.
- W przypadku Zarządu jednoosobowego, do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawniona jest jedyna osoba wchodząca w skład Zarządu, działająca samodzielnie. W przypadku Zarządu wieloosobowego, do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji uprawnione są dwie osoby wchodzące w skład Zarządu, działające łącznie.
- Zarząd Fundacji może powołać Radę Programową do pomocy w realizacji działalności Fundacji.
Rozdział VII. Partycypacja pracownicza
§ 19
- Fundacja celem zapewnienia uczestnictwa osób pracowniczych i członkowskich zespołu w kreowaniu działań organizacji włącza ich reprezentację w proces wyboru organów i funkcji w Fundacji poprzez wzięcie pod uwagę ich rekomendacji.
- Osoby zatrudnione na stanowiskach biurowych (zdefiniowanych zgodnie z wewnętrzną polityką pracowniczą Fundacji) na podstawie stosunku pracy, z wyłączeniem umów o pracę na okres próbny, tworzą zespół pracowniczy Fundacji (zwany wcześniej i dalej: Zespołem).
- Zespół podejmuje działania, decyzje oraz wyraża stanowiska na spotkaniu, w którym biorą udział osoby zatrudnione na umowach o pracę w wymiarze minimum 1/2 części etatu. Dla ważności podjętych decyzji wymagany jest udział co najmniej 3/4 tych osób.
- Zespół może być reprezentowany przez zarejestrowaną i funkcjonującą w Fundacji pracowniczą organizację związkową, o czym decyduje Zespół zgodnie z zapisem § 19 ust. 2 i 3 Statutu.
- Zespół posiada uprawnienia do:
a. opiniowania przedstawionych Radzie kandydatur osób do sprawowania funkcji w Zarządzie,
b. składania Radzie rekomendacji kandydatur osób do sprawowania funkcji w Zarządzie oraz w Radzie lub odwołanie już udzielonych rekomendacji,
c. wnioskowania do Zarządu o zwołanie posiedzenia w sprawach dotyczących osób zatrudnionych. - Zgoda wskazana w § 21 ust. 3 Statutu zostaje wyrażona w postaci oświadczeń pisemnych złożonych przez minimum 2/3 składu osobowego Zespołu.
- W sprawach nieuregulowanych powyższymi zapisami Statutu mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy oraz Kodeksu Cywilnego.
Rozdział VIII. Rozwiązanie i likwidacja Fundacji
§ 20
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków i majątku.
- Uchwały o likwidacji Fundacji podejmuje Rada.
- Środki finansowe pozostałe po likwidacji, Rada przekazuje innej organizacji społecznej realizującej cele podobne do zawartych w niniejszym Statucie.
- O likwidacji Fundacji wyznaczony przez Radę likwidator zawiadamia ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego.
Rozdział IX. Zmiana Statutu i postanowienia końcowe
§ 21
- Rada podejmuje decyzje w sprawie:
a. zmian Statutu, w tym również zmian celów Fundacji, z zastrzeżeniem § 18 ust. 11 lit. i Statutu,
b. połączenia Fundacji z inną fundacją. - Zmiana Statutu nie może dotyczyć istotnych zmian celów Fundacji.
- Zmiana Statutu dotycząca zapisów § 19 Statutu wymaga zgody udzielonej przez Zespół.
- Uchwała Rady w sprawie zmiany Statutu zapada przy większości 2/3 wszystkich osób wchodzących w skład Rady, w obecności co najmniej połowy składu Rady.
- Zmiany Statutu nie wpływają na długość kadencji osób wchodzących w skład organów, których kadencja trwa w chwili zmiany Statutu.
§ 22
Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Fundacji do rejestru fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym.